Steunpunt Leermaterialen en Auteursrecht

Afbeeldingen

Kosteloos - Wat mag altijd?

Voor het overnemen van afbeeldingen in Canvas zijn er veel mogelijkheden waarbij je het auteursrecht niet overtreedt en geen extra kosten maakt.Dit is niet hetzelfde als de afbeelding opnieuw op Canvas publiceren, maar alsof je de afbeelding omlijst: je verwijst nog steeds naar de afbeelding op de oorspronkelijke locatie (en dus is het kosteloos), maar voor de gebruiker ziet het eruit alsof de afbeelding gewoon in Canvas staat.

• Embedden van afbeeldingen: In plaats van een online afbeelding te downloaden en daarna naar Canvas te uploaden, kun je deze ook embedden. Dit doe je door de link van een afbeelding op te zoeken en deze in Canvas te plaatsen. Wanneer het mogelijk is deze te embedden, dan verschijnt de afbeelding in zijn geheel in Canvas.
  • Open Content: Afbeeldingen die zijn gepubliceerd onder een Creative Commons – licentie mag je altijd hergebruiken en ook uploaden naar Canvas, mits je je aan de voorwaarden van die specifieke licentie houdt. Er zijn online heel veel afbeeldingen te vinden die open gedeeld worden. Europeana heeft een grote database voor open historische kunst en foto's. Ook via de Creative Commons – website kun je zoeken naar open afbeeldingen op o.a. Pixabay en (geïntegreerd in Canvas) Flickr.

Betaalde overnames

Elk jaar betaalt de VU een voorschotbedrag voor overgenomen materiaal waar vooraf geen toestemming voor is aangevraagd. Dit bedrag is afhankelijk van de grootte en het aantal overnames van het jaar daarvoor. Gebruik daarom zoveel mogelijk de kosteloze opties die hierboven zijn beschreven of, wanneer dat niet lukt, houd de overname dan zo kort mogelijk (een korte overname kost minder dan een middellange). Zo houdt de VU meer geld over voor andere onderwijszaken. Op de pagina Achtergrondinformatie Auteursrecht lees je hier meer over.

Maximaal aantal afbeeldingen

Er is geen maximum gesteld aan het afbeeldingen dat mag worden opgenomen in presentaties (PowerPoint/Prezi). Wel zijn er twee voorwaarden:

• Er mogen niet meer dan 10 afbeeldingen van dezelfde maker worden overgenomen
  • Uit een en hetzelfde werk mogen niet meer dan 25 afbeeldingen worden overgenomen

Mocht je bij het gebruik van afbeeldingen niet kunnen voldoen aan (één van de) bovengenoemde voorwaarden, dan kan de UB ook onderzoeken of de bron (digitaal) beschikbaar is om te kunnen aanschaffen, om op die manier de studenten er toegang toe geven. Voor advies en ondersteuning rondom lange overnames kun je contact met ons opnemen.

Kosteloos - Wat mag altijd?

Bij het kopiëren van afbeeldingen is er één mogelijkheid waarbij je het auteursrecht niet overtreedt en geen extra kosten maakt.

• Open Content: Afbeeldingen die zijn gepubliceerd onder een Creative Commons – licentie mag je altijd hergebruiken, mits je je aan de voorwaarden van die specifieke licentie houdt (minimaal de bron vermelden). Er zijn online heel veel afbeeldingen te vinden die open gedeeld worden. Europeana is een goede open bron voor historische kunst en foto's. Ook via de Creative Commons website kun je zoeken naar open afbeeldingen op o.a. Pixabay en (geïntegreerd in Canvas) Flickr.

Betaalde overnames:

• Er mogen niet meer dan 10 afbeeldingen van dezelfde maker worden overgenomen

Kosteloos - Wat mag atlijd?

Voor het overnemen van afbeeldingen in een reader is er één mogelijkheid waarbij je het auteursrecht niet overtreedt en geen extra kosten maakt.

• Open Content: Afbeeldingen die zijn gepubliceerd onder een Creative Commons – licentie mag je altijd hergebruiken, mits je je aan de voorwaarden van die specifieke licentie houdt. Europeana heeft een grote database voor open historische kunst en foto's. Ook via de Creative Commons website kun je zoeken naar open afbeeldingen o.a. bij Pixabay en (geïntegreerd in Canvas) Flickr.

Betaalde overnames

Afbeeldingen in college:

Binnen het college heb je veel vrijheid voor wat betreft materiaal hergebruiken. Je kunt in je presentatie onbeperkt afbeeldingen uit artikelen of boeken tonen en ook video- en audiomateriaal afspelen, mits het aan de volgende voorwaarden voldoet:

• Het gebruik heeft een educatief doel en is onderdeel van het onderwijsprogramma;
  • Het wordt gebruikt in onderwijs zonder winstoogmerk (bij onderwijs voor VU-studenten is dit geen probleem);
  • Er een auteursrechtelijke verwijzing is;
  • Het gebruik vindt plaats binnen de muren van de VU.
  • Vermeld altijd de bron

LET OP!: Deze regels gelden alleen voor het gebruik van materiaal in het onderwijs Zet je vervolgens de slides op Canvas, dan gelden de regels voor gebruik van afbeeldingen op Canvas.

Let ook op: dat wanneer er opnames van het college worden gemaakt en deze later verspreid worden, er ook andere regels opgaan.