Voor het vinden van een geschikt onderwerp
Voor een eerste orientatie op je onderwerp, kun je informatie gaan zoeken in:
Om te bepalen of een onderwerp geschikt is voor een scriptie, ga je zoeken in (online) naslagwerken zoals:
Deze naslagwerken geven een overzicht van de invalshoeken en wetenschappelijke discussies rondom een onderwerp. Je vind de uitgangspunten en de algemeen aanvaarde kennis op een bepaald vakgebied, definities van vaktermen, verwijzingen naar basisliteratuur en beschrijving van raakvlakken met andere vakgebieden.
Voordat je begint met zoeken naar literatuur is het belangrijk om voor jezelf te bepalen wat je precies wilt weten. Een goede probleemstelling zorgt ervoor dat je gericht gaat zoeken naar literatuur.
Voorbeeld: je bent bezorgd over klimaatverandering en vraagt je af wat er moet gebeuren om aan de gevolgen van klimaatverandering het hoofd te bieden.
Vanuit deze interesse kun je nadenken over hoe je dit onderwerp kunt afbakenen en concretiseren.
Een goede probleemstelling geeft antwoord op vragen als wie, wat, waar, wanneer, hoe en waartoe.
Vraag | Antwoord |
---|---|
Wie? | Burgers, overheden, bedrijfsleven |
Wat? | Aanpassingen aan klimaatverandering |
Waar? | Wereld, Nederland, stad/dorp, huishouden |
Wanneer? | In het verleden, heden of in de toekomst |
Waarom? |
Gevolgen van klimaatverandering vormen een bedreiging voor onze toekomst |
De probleemstelling kun je na het beantwoorden van deze vragen specifieker maken:
Door klimaatverandering zijn er in Amsterdam meer extreem warme dagen in de zomer en vaker extreme regenbuien. Welke maatregelen moet de gemeente nemen om inwoners te beschermen?
Aan de hand van de probleemstelling kun je de sleutelbegrippen formuleren.
De sleutelbegrippen vormen de kernbegrippen in de probleemstelling. Dit zijn de belangrijkste begrippen in de probleemstelling. In onderstaande probleemstelling zijn de sleutelbegrippen aangegeven:
Door klimaatverandering zijn er in Amsterdam meer extreem warme dagen in de zomer en vaker extreme regenbuien. Welke maatregelen moet de gemeente nemen om inwoners te beschermen?
Sleutelbegrippen kun je als zoektermen gebruiken bij het zoeken naar literatuur. Realiseer je dat het soms nodig is je probleemstelling (en dus je zoektermen) aan te passen in de loop van je onderzoek.
Je weet nu wat de sleutelbegrippen zijn in je probleemstelling. Je zou deze begrippen als zoektermen kunnen gebruiken op internet of in databases. Maar je vindt meer relevante literatuur door per sleutelbegrip synoniemen of andere gerelateerde termen te bedenken. Meestal maak je gebruik van Engelstalige zoektermen (de meeste databases en zoekmachines zijn gericht op het Engelse taalgebied).
Synoniemen en verwante termen | Bredere termen | Meer specifieke termen |
Climate change Climate crisis |
Climate
|
Urban floods Urban heat stress Extreme weather |
Measures Action |
Response |
Adaptation Resilience |
Municipality Local government |
Government Public sector |
City council Town council |
Afhankelijk van het aantal publicaties dat je vindt, kun je kiezen voor bredere of meer specifieke zoektermen. Hoe je zoektermen combineert in een zoekopdracht, wordt uitgelegd in LibGuide Basis.
Je hoeft niet alle zoektermen zelf te verzinnen. Maak vooral gebruik van de artikelen die je al gevonden hebt voor aanvullende zoektermen.
Weet je welke soort informatie je nodig hebt, dan kun je nagaan welke informatiebron(nen) je nodig hebt.
Het onderstaande schema laat zien waar je welke informatiebronnen kunt vinden.
Soort informatie | Informatiebron |
---|---|
Actuele informatie | Krantenartikelen, nieuwssites |
Oriëntatie op een onderwerp | Studieboeken, populair wetenschappelijke boeken |
Achtergrondinformatie | Encyclopedieën, jaarboeken |
Wetenschappelijke informatie | Wetenschappelijke tijdschriftartikelen |
Onderzoeksresultaten | Rapporten |
Theoretische verhandeling | Studieboeken, monografieën |
Wet- en regelgeving | Juridische databases (Kluwer) |
Statistische informatie | CBS Statline, Eurostat |
Bedrijfsinformatie | Databases, Wharton, Factset, SDC Platinum |
Geografische informatiesystemen | Google maps, Google Earth, GeoPlaza |
Sommige informatiebronnen bieden alleen de eerste kennismaking met de informatie die je nodig hebt. In een encyclopedie of handboek vind je een beknopte weergave over een onderwerp. Als je deze informatie in een paper gaat verwerken, heb je de originele bronnen nodig waarnaar in de handboeken en encyclopedieën wordt verwezen.
Scripties van andere studenten kun je ook beschouwen als een eerste kennismaking met een bepaald onderwerp of als een voorbeeld van hoe je een scriptie kunt schrijven. Gebruik scripties niet als belangrijke informatiebronnen voor je werkstuk. Scripties zijn publicaties van studenten en zullen niet zo diep op een onderwerp ingaan als een onderzoek dat door een wetenschapper is uitgevoerd. In de bibliografie in de scriptie vind je de bronnen die de student gebruikt heeft om zijn scriptie te schrijven. Zoek deze bronnen op en controleer ze, neem ze niet klakkeloos over.
Wikipedia is een gratis internetencyclopedie die door iedereen bewerkt kan worden. Net als alle informatiebronnen waarvan de auteur onbekend is, zul je een tweede bron moeten raadplegen om de kwaliteit van de informatie te kunnen beoordelen. Bij de meeste artikelen op Wikipedia vind je aan het einde van de tekst de bronnen waar de informatie vandaan komt. Je zult deze originele bronnen voor je paper kunnen gebruiken. Als er geen bronnen worden genoemd, is het aan te raden om de tekst uit Wikipedia niet te gebruiken.
Ook andere bronnen van informatie waar geen naam van een auteur bijstaat, worden in de academische wereld niet als informatiebron geaccepteerd. Denk hierbij aan een folder met informatie of een website van een bedrijf. Probeer zoveel mogelijk wetenschappelijke publicaties te gebruiken.
1 | Bedenk een onderwerp | Kijk vakbladen door, sla handboeken na, etc. |
2 | Formuleer een probleemstelling | Probeer de probleemstelling zo specifiek mogelijk te maken door het stellen van vragen als: wie, wat, waar, wanneer, hoe en waartoe? |
3 | Selecteer de sleutelbegrippen | |
4 | Bedenk synoniemen/andere gerelateerde termen | In woordenboeken, encyclopedieën, handboeken etc. Vraag je docent. |
5 | Zoek de geschikte informatiebronnen | Welke informatiebronnen passen bij de probleemstelling? |