Sociale Wetenschappen - Onderzoeksvaardigheden - Gevorderd: Hoe zoek je?

In deze training academische vaardigheden leer je je informatiebehoefte bepalen, bronnen te vinden en beoordelen en informatie te verwerken.

TaalSwitch

Literatuur zoeken (t.b.v. Cursus A -> tabblad zoektermen)

1 Doel, tijdsduur en voorkennis

Doel

• Efficiënt zoeken met trefwoorden en het aantal zoekresultaten vergroten of verkleinen
  • Eén relevante publicatie gevonden? Vind oudere of meer recente literatuur over hetzelfde onderwerp.

Tijdsduur
Deze module duurt ongeveer 10 minuten.

Voorkennis
Voor deze module is geen specifieke voorkennis vereist.

2 Zoeken met trefwoorden

Een zoekvraag is meestal zo gecompliceerd dat je niet met één enkele zoekterm het gewenste resultaat krijgt. Je moet meerdere zoektermen gebruiken en deze combineren.

Stel: je bent geïnteresseerd in klimaatverandering en migratie.

Je wilt literatuur vinden over dit onderwerp.

Stap 1: onderscheiden van trefwoorden

De meeste wetenschappelijk literatuur is Engelstalig en dus zijn je trefwoorden:

climate change en migration
Stap 2: vind synoniemen of verwante termen

Broader terms

Climate Human response

Related terms

Climate change

Climate crisis

Migration

Refugees

People on the move

More specific terms

Global warming

Climate refugees

Environmental refugees

• Gebruik wikipedia of andere naslagwerken
  • Noteer termen die je in literatuur tegenkomt
Stap 3: combineren zoektermen

Door je zoektermen slim te combineren, hoef je maar één zoekopdracht uit te voeren:

(“climate change” OR “climate crisis”) AND (migration OR refugee* OR “people on the move”)

Handig om te weten:

Doel

Methode

Voorbeeld

Zoeken naar woorden die bij elkaar horen "...." "people on the move"
Zoeken naar woordvarianten

* of ? of !

(afhankelijk van de database)

organi* = organize, organization, organisation, organizational
Combineer zoektermen om meer resultaten te vinden OR

T1 OR T2

Combineer zoektermen om minder resultaten te vinden AND

T1 AND T2

Uitsluiten van zoektermen

NOT

T1 NOT T2

3 Aanvullende literatuur vinden via referenties en citaties

Heb je een interessante publicatie gevonden? Gebruik deze publicatie om aanvullende literatuur te vinden.

Referenties aan het einde van een artikel, geven een overzicht van de literatuur die gebruikt is bij het schrijven van het artikel dat je hebt gevonden. In deze lijst met referenties kun je zoeken naar aanvullende literatuur. Refenties verwijzen altijd naar oudere publicaties.

Bij een artikel in een database staat vermeld 'Citations' of 'Cited by'. Hiermee wordt aangegeven hoe vaak het artikel is aangehaald in meer recente publicaties. Klik op 'Citations' of 'Cited by' om de lijst met publicaties te bekijken. Hier kunnen publicaties bijzitten die relevant zijn.

Voorbeeld van een artikel in Google Scholar

Voorbeeld van een artikel in Scopus

Hetzelfde artikel heeft in Google Scholar meer citaties dan in Scopus. Dit komt omdat artikelen aan bepaalde kwaliteitseisen moeten voldoen voor ze worden opgenomen in de Scopus database. Google Scholar doorzoekt geautomatiseerd naar wetenschappelijke publicaties op het web en vindt ook preprints, onderzoeksrapporten en dergelijken.

Video over Booleaanse operatoren (2.20 min)

Tip

Verschillende systemen gebruiken verschillende symbolen als wildcards. Kijk in de helpfunctie van het systeem.